gympaschemat
 
CORE / Styrka, onsdagar kl 20.00 i Långbrohallen

Jag heter Kerstin och har varit instruktör i Älvsjögympan sedan femton år tillbaka.

Tidigare har jag lett medelgympa och medelgympa/cirkelträning.
Det har blivit mer och mer populärt att i en gympaförening ha olika typer av pass. Bland annat core. Core innebär att vi tränar kärnan i kroppen (core betyder kärna), bålens muskler. Det vill säga alla muskler från nacken till och med rumpan, på fram och baksidan av kroppen. Träningen gör oss mer kroppsmedvetna och starkare. Vi blir bättre förberedda för att klara av alla rörelser och ryggen skyddas mot onödig överbelastning. Vi lär oss rätt rörelseteknik och kan utföra alla rörelser mer funktionellt i vår vardag eller i idrottssammanhang.

Passet är ca 50 minuter långt.
Vi värmer upp stående i ca 10 minuter, för att sedan gå ner på matta och träna bålmusklerna, utan redskap, med kroppen som belastning, samt med en lite boll, Redondo, för att öka svårighetsgraden genom ökad instabilitet. Avslutas förstås med stretch av framför allt bålmusklerna.

Välkommen att utmana dig själv och muskler som du kanske inte tänkt så mycket på att du hade!

Kerstin

Passet är lämpligt för deltagare över 10 år