ÄLVSJÖGYMPANS pass

 

Vattengympa

vattengympa.jpg

Måndagar kl 08:00-09:00 och torsdagar 19:00-20:00.

Vattengympa är ett motionspass i vatten.  Vi tränar i Långbrohallens bassäng.  

Till schemat

 

Seniorgympa

senior.jpg

Tisdagar kl 15:00-16:00 i Långbrohallen.

Seniorgympa är ett motionsgympapass utan hopp eller löpning anpassat för de som är lite äldre.
I passet ingår kondition, koordination, rörlighets- och styrkeövningar som varvas för att få en allsidig träning. Rörelserna är grundläggande.  Målet är att alla ska hänga med och kunna ta ut rörelserna ordentligt. Intensitet väljer man själv och tar i så mycket man vill eller orkar.  

Till schemat

 

Familjegympa

Tisdagar kl 18:00-19:00 i Johan Skytte.

Detta pass kan maximalt ta emot 20 barn på grund av hallens storlek. 
För att försäkra sig om en plats är det bra att betala in deltagaravgiften på 600 kr så snart som möjligt då det är tiden för inbetalningen som avgör om man är en av de 20 som får plats.

Familjegympan är ett pass för dig som vuxen och ditt barn, 3-7 år. Du gympar tillsammans med ditt barn, och hjälper ditt barn i de moment som behövs.
Vi värmer upp tillsammans och bygger sedan en hinderbana där du tillsammans med ditt barn får öva på balans, styrka, smidighet och koordination. Som avslutning brukar vi leka en lek och sen ligger vi ner några minuter för att varva ner. Alla barn deltar efter sin egen förmåga och ork.
Vi kommer att lägga en stor vikt vid att alla föräldrar fokuserar 100% på sitt barn under den här timmen. Det är även viktigt att man tar hänsyn till varandra så att alla får möjlighet att delta på gympan som det är tänkt. 
Ta gärna med vattenflaska och en frukt.

Till schemat

 

Motionsgympa

Actic-workout-1080x675.jpg

Tisdagar kl 20:00-21:00 i Långbrohallen.

Komplett träning (styrka, kondition och rörlighet) med hög intensitet. 
Passet är varierat och lustfyllt med musiken som kraftkälla och med möjlighet att utmana sig själv!
ALLA är välkomna och kan delta efter egen lust och förmåga!  

Till schemat

 

Styrkegympa

grupptraning3.jpg

Tisdagar kl 19:00-20:00 och lördagar kl 10:00-11:00 i Långbrohallen.

På styrkegympan är det upp till varje person att avgöra hur intensivt träningspasset blir. I detta pass satsar vi på styrkedelen. Efter en kort uppvärmning kör vi styrka till musik med kroppen som redskap (inga vikter, gummiband eller något annat). 

Passet är mellan 50  och 60 minuter långt. Det kan variera.

Till schemat

 

Järngympa

Söndagar kl 17:00-18:15 i Långbrohallen.

Passet består av konditionsträning och styrketräning till musik under 75 minuter. Uppvärmning, rörlighetsträning och stretching ingår. Förutom ett vanligt motionsgympapass tillkommer styrketräning under pedagogisk ledning med stång. Inga förkunskaper krävs. 

Till schemat

 

Core/Motion

Onsdagar kl 20:00-21:00 i Långbrohallen. 

Passet är ca 50 minuter långt. Vi värmer upp stående i ca 10 minuter.  Sedan går vi ner på matta och tränar bålmusklerna utan redskap. Vi använder kroppen som belastning samt att vi jobbar med en liten boll, en sk Redondo, för att höja svårighetsgraden genom ökad instabilitet. Vi avslutas förstås med stretch av framför allt bålmusklerna.

Till schemat

 

Styrketräning

Måndagar 20:00-21:00 i Långbrohallen.

Vi tränar med och utan redskap. Vi använder oss ofta av miniband (gummiband att träna benen med) samt viktstänger. Ibland tränar vi cirkelträning med flera övningar efter varandra med relativt kort vila emellan. Ibland fokuserar vi på ett fåtal övningar i taget innan vi byter.
Ibland tränar vi även Tabata som avslutning som ett sätt att få upp pulsen. 
Du kan anpassa övningarna och motståndet utifrån din egen nivå eftersom det finns olika tjocka miniband och olika tunga stänger.

Till schemat

 

Hopprep

Tisdagar kl 19:00-21:00 i Johan Skytte. 

Här hoppar vi hopprep!

Till schemat

 

Step-Up

Torsdagar 19:00-20:00 i Långbrohallen.

Step-up är ett konditionspass där vi använder en stepup-bräda. Passet innehåller olika övningar som både är konditionskrävande och ger smidighet. Genom att använda brädans alla sidor blir koreografin både allsidig och rolig. 

Passet har en styrkedel på 15 minuter då vi delvis använder hantlar.

Till schemat

 

E-Fit

Söndagar 18:30-19:30 i Långbrohallen.

E-FIT (Effektiv Funktionell Intensiv Träning) är en träningsform som inspirerats av Crossfit.
Det är ett tufft träningspass, men kan anpassas för att göra det enklare.
Du använder din egen kropp som motstånd i många av övningarna.  Även redskap såsom stänger och lådor används.

Passen varierar från gång till gång.

Till schemat

 

Yoga

Torsdagar kl 20:00-21:00 och lördagar 09:00-10:00 i Långbrohallen.

Älvsjögympans yoga är lugn och energifylld på samma gång.
Vi blandar rörelser och övningar från olika yogaformer, såsom den mer dynamiska vinyasayogan och den stillsammare hathavarianten. Vi tränar rörlighet, uthållighet och balans.
Alla kan delta och tränar utifrån sina egna förutsättningar.
Om du vill tar du med en egen yogamatta men det finns även mattor att låna. 

Passet är 45-50 minuter långt.

Till schemat

Yin3.jpg
 

Idrotta mer

idrottamer.jpg

Torsdagar 18:00-19:00 i Johan Skytte.

Detta pass kan maximalt ta emot 25 barn på grund av hallens storlek. 
För att försäkra sig om en plats är det bra att betala in deltagaravgiften på 350 kr så snart som möjligt då det är tiden för inbetalningen som avgör om man är en av de 25 som får plats


Det här är en aktivitet för dig som går i årskurs 1-4 och tycker om att röra på dig och ha roligt.
Vi kommer prova gymnastik, hinderbanor, dans, bollsport och olika lekar.
Ledaren heter Sandra och är idrottslärare.
Gympakläder och inneskor är bra att ha med sig 🙂

Till schemat