VÅRA PASS

bd35dc7e-da7e-4989-942d-60ab6ff1cdb0 2.JPG

Styrkepass med (och utan) redskap

Måndagar 19:00-20:00 (ledare: Sandra)

Passet är inriktat mot styrka med inslag av pulshöjande rörelser eller moment, där vi jobbar igenom hela kroppen. Vi kommer att använda redskap som hantlar, stänger och gummiband, men ibland med med endast kroppen som belastning. Passen är varierande i upplägg och innehåll. Det kan vara koreograferad träning till musik eller träning där vi jobbar med övningar på tid med vila mellan. Du kan anpassa belastning och tempo efter dina förutsättningar.
OBS! T.o.m. v. 40 är passet utomhus och då kommer det att vara motionsgympa (tonvikt styrka) koreograferat till musik. Ta med en matta att ligga på och överdragsplagg som är lätta att klä av och på.

Till schemat

Spartacus

Måndagar 20:00-21:00 (ledare: Patrik)

Ett ca 50 min långt och roligt styrketräningspass till musik som passar alla.
Spartacuspasset är ett cirkelträningspass med hantlar. Passet består av tre delar:

Inledande uppvärmning därefter tre ”varv” med pulshöjande styrkeövningar och sist en avslutande stretch med avslappning. Varje varv med styrkeövningar pågår i ca 10 min och innehåller samma 12 övningar i samma turordning. En övning pågår i 40 sekunder med 10 sekunders vila emellan. Vi tränar styrka, kondition och rörlighet. Har du egna hantlar, ta gärna med dem, annars kan du låna. Ta även med en egen matta/handduk att ligga på. Vattenflaska och en liten svetthandduk är bra att ha.

Till schemat

Seniorgympa

Tisdagar 15:00-16:00 (ledare: Bim) och fredagar 15:00-16:00 (ledare: Eva L)

Seniorgympa är ett motionsgympapass utan hopp eller löpning, anpassat för den som vill ha ett lite lättare pass. Det kan passa dig som vill starta upp efter rehab eller helt enkelt tycker om att träna i lite lugnare tempo och lägre intensitet. I passet ingår kondition, koordination, rörlighets- och styrkeövningar som varvas för att få en allsidig träning. Rörelserna är grundläggande. Målet är att alla ska hänga med och kunna ta ut rörelserna ordentligt. Intensitet väljer man själv och tar i så mycket man vill eller orkar.  

Till schemat

eae68154-e546-4d33-abf4-0144edded4c3.JPG

Familjegympa

Tisdagar kl 18:00-19:00 i Johan Skytte (ledare: Emma)

Passet är för barn 3-6 år med medföljande vuxen. Vi klättrar och hoppar i roliga hinderbanor (som vi vuxna bygger tillsammans), leker rörelse- och bollekar och rör oss till musik. Fokus ligger framför allt på rörelseglädje men barnen övar samtidigt på motoriska färdigheter, exempelvis balans, och sociala och personliga aspekter som att visa hänsyn till kompisarna och att våga göra nya saker.

Till schemat

Familjegympan är nu fullbokad!

Motionspass tisdag / motionsgympa onsdag

PHOTO-2021-11-21-21-56-21.jpg

Tisdagar kl 20:00-21:00 (ledare Eva-Lena) och onsdagar kl. 19:00-20:00 (ledare: Kerstin/Malin)

Motionsgympa erbjuder en blandning av kondition och styrka utan redskap. Rörelserna är anpassade efter musikens karaktär och tempo. I passet tränar vi i princip hela kroppen. Det är en stor variation på övningar vilket gör att det passar för alla åldrar och oavsett hur van man är med gympa. Passet ska ge rörelseglädje samtidigt som det ger en effektiv träning.

Till schemat

E56C081F-6258-4078-A52F-5432B9908C6B.jpeg

Styrkepass med redskap

Tisdagar 19:00-20:00 (ledare: Kim)

Träning med pulshöjande kondition och styrka med hantlar. Det här är ett pass där vi tränar både kondition och muskler. Grad av intensitet väljer man själv. Det är ett pass där alla kan känna sig välkomna att delta och känna rörelseglädje till musik som är väl anpassad till övningarna. 

Till schemat

febb6cb9-72fe-407c-8a33-d1f9627761b6.JPG

Löpträning

Tisdagar kl 18:30-19:30 i Älvsjö Gamla IP (ledare: Eva B)

Träning som ger löpglädje! Träning i skogen gör dig gladare, friskare och mindre stressad. Alla som vill springa kan vara med efter egen förmåga. Uppvärmning, rörlighet, löpskolning och intervaller ingår i passet. Vi tränar teknik och löpstyrka som gör att det blir lättare att springa, särskilt med den energi vi får när vi tränar tillsammans.

Till schemat

c57f6243-4a23-419a-9225-810875a527d9.JPG

Hopprep

Tisdagar kl 19:00-21:00 i Johan Skytte. 

Här hoppar vi hopprep!

Till schemat

IMG_8227.HEIC

Dans

Onsdagar 20:00-21:00 (ledare: Lina)

På onsdagskvällarna förvandlas Långbrohallen till ett gigantiskt dansgolv. Passet vänder sig till dig som vill träna din kondition och koordination genom enkla danssteg till musik. Dansstegen övas in och sätts ihop till kombinationer som passar till musikens karaktär, t ex disco, latino, funk. Gamla och nya låtar från olika stilar bildar ett härligt danspass som avslutas med stretch för hela kroppen och avslappning. Mycket svett, energi och befriande skratt utlovas.

Till schemat

BRAK

Torsdagar 19:00-20:00 (ledare: Ola & Patrik)

BRAK (buk, rygg, armar, knä) är ett träningspass inspirerat från Försvarets morgonfys. Vi har modifierat och anpassat det så att det passar alla oavsett ålder och träningsnivå från nybörjare till elitidrottare. Vi tar hjälp av taktfast musik med förinspelad tidräkning (tabata). Under en låt jobbar vi med två övningar i fyra omgångar. Övning nr 1 pågår i 20 sekunder, sedan vilar vi 10 sekunder, sedan direkt övning nr 2, vila 10 osv. Vi tränar hela kroppen, både styrka, kondition och rörlighet. Passet är alltid utomhus, oavsett väder. Ta med en matta att ligga på och överdragsplagg som är lätta att klä av och på.

Till schemat

Step-Up

Torsdagar 19:00-20:00 (ledare: Kim)

I det här är passet använder vi en step up-bräda, som ger bra styrketräning för ben och rumpa. Brädan är också ett perfekt redskap för att öva upp kondition och smidighet Under passet tränar vi även styrka med och utan hantlar.

Till schemat

Vattengympa

Torsdagar 19:00-20:00 (ledare: Elisabeth K)

Det här är ett pass för alla åldrar där vi övar rörlighet, kondition och styrka, med och utan redskap i en härlig mix. Vattengympa är en mild men ändå effektiv träningsform som passar de flesta. Vattnet gör att det blir lättare att röra sig, samtidigt som det ger ett bra motstånd och man gör av med mer energi än om man skulle utföra samma rörelse på land. Skaderisken är låg eftersom man inte överbelastar senor, leder, skelett och muskler. 

Till schemat

Idrotta mer

Torsdagar 18:00-19:00 i Johan Skytte (ledare: Sandra)

Det här passet är för dig som gillar variation och inte vill välja en enda aktivitet, med målet att skapa rörelseglädje för alla barn i låg- och mellanstadieåldern. Vi testar en uppsjö av olika lekar, hinderbanor och sporter. Vi hinner ofta med två olika aktiviteter per gång och hjälps åt att plocka fram och undan det material vi behöver.

Till schemat

Idrotta mer är nu fullbokad!

Tabata

IMG_7895.jpeg

Fredagar kl 16:00-17:00 (ledare: Elisabeth T)

Tabata är effektiv intervallträning till musik i ett varierat pass, där vi jobbar med alla muskelgrupper och varvar mellan konditionsträning och styrka. Tabatan består av två olika övningar per låt och som alterneras i fyra varv, 20 sek träning och 10 sekunders vila. Alla är välkomna och kan delta efter sin egen förmåga. Passet blir så lätt eller tufft som du själv väljer att göra det. Musiken peppar oss och håller oss motiverade genom passet. Kom med på Älvsjögympans egen AW-träning – bästa starten på helgen!
Passet är alltid utomhus, oavsett väder. Ta med en matta att ligga på och överdragsplagg som är lätta att klä av och på.

Till schemat

Yoga

PHOTO-2021-11-14-19-27-33.jpg

Torsdagar kl 20:00-21:00 (ledare: Irmi) och lördagar 09:00-10:00 (ledare: Sandra)

Passet har en blandning av dynamiska och statiska positioner där vi tränar smidighet, balans och styrka på ett skonsamt sätt. Vi gör stående, sittande och liggande positioner. Du kan vara nybörjare eller van vid att yoga, du kan alltid anpassa övningarna så att det känns bra. Ledaren visar olika alternativ så att du kan välja det som fungerar bäst för dig. Passa på att komma lite innan passet börjar på lördagar och njut av en lugn vilostund till skön musik.

Till schemat

Styrkepass

235284485_4839366489424233_8423006086476080605_n.jpg

Lördagar kl. 10:00-11:00 (ledare: Tove)

Styrkepasset på lördagar beskrivs bäst som ett enkelt men effektivt och roligt träningspass där alla kan hänga med oavsett träningserfarenhet eller fysisk form. Fokus ligger på styrka med inslag av pulshöjare, med enkla, effektiva övningar för hela kroppen utan redskap. Passet är för-koreograferat så att rörelserna stämmer med musikens karaktär.

Till schemat

Järngympa

Söndagar kl 17:00-18:30 (ledare: Lina)

Passet är 90 minuter upplagt i tre delar: ett klassiskt motionsgympapass (ca 50 minuter) följs av styrketräning med redskap som järnstänger och hantlar (ca 20 minuter) och avslutas med skön stretching för hela kroppen och avslappning (ca 15 min). Passet innehåller uppvärmning, konditionsträning, styrketräning, rörlighetsträning, nedvarvning, stretch och avslappning. Vi gör genomgående enkla, effektiva rörelser till bra musik. Inga förkunskaper krävs. Veckans längsta pass riktar sig till den som vill utmana sig lite extra att ta i ordentligt, träna igenom precis hela kroppen och svettas till riktigt bra musik.

Till schemat